Przetworzona żywność prowadzi do przybrania na wadze, ale chodzi o więcej niż tylko o kalorie.

food1

Istnieje wiele badań na myszach łączących przetworzoną żywność z problemami takimi jak otyłość i zapalenie jelit.

Ale myszy nie są ludźmi, ponieważ krytycy takich badań szybko zwracają na nie uwagę. U ludzi, naukowcy donosili o powiązaniach między przetworzoną żywnością a wynikami zdrowotnymi, takimi jak zwiększone ryzyko rozwoju otyłości, nowotworów, chorób autoimmunologicznych, a nawet śmierci.

Mimo to, ultra-przetworzona żywność stanowi zdumiewające 57,9% zużycia energii w Stanach Zjednoczonych.Zgodnie z systemem klasyfikacji żywności NOVA, ultra-przetworzona żywność obejmuje napoje bezalkoholowe, konfekcjonowane przekąski, samorodki mięsne, mrożone posiłki oraz żywność o wysokiej zawartości dodatków i niskiej zawartości nieprzetworzonych składników.

food1

„Poprzednie badania wykazały korelacje pomiędzy ultra-przetworzoną konsumpcją żywności a otyłością”, Kevin D. Hall, z Narodowego Instytutu Cukrzycy oraz chorób układu trawiennego i nerek w Bethesda, MD, który jest częścią Narodowego Instytutu Zdrowia (NIH), wyjaśnił dziś Medical News.Hall i jego koledzy prezentują teraz wyniki kontrolowanego badania klinicznego, porównując wpływ nieprzetworzonych i ultraprzetworzonych produktów spożywczych na ludzi w czasopiśmie Cell Metabolism.

Zaskoczony ustaleniami

Zespół badawczy zatrudnił 10 wolontariuszy i 10 wolontariuszek, które przebywały w Centrum Klinicznym NIH przez 28 dni. Połowa uczestników jadła ultra-przetworzone jedzenie przez pierwsze 2 tygodnie, podczas gdy inni otrzymywali nieprzetworzone jedzenie.

Po dwutygodniowym okresie, grupy przełączyły się, umożliwiając każdemu uczestnikowi jedzenie zarówno nieprzetworzonej żywności, jak i nieprzetworzonej żywności przez 2 tygodnie. Wolontariusze jedli trzy posiłki dziennie, a naukowcy prosili, aby jedli tyle lub tak mało, jak chcieli. Mieli również dostęp do przekąsek i butelkowanej wody przez cały dzień.

food2

„Mamy hipotezę, że ultra-przetworzone produkty spożywcze mogą prowadzić do zwiększonego spożycia kalorii, ponieważ często są one wysokie w cukrze, tłuszczu i soli, podczas gdy są niskie w błonniku,” Hall powiedział MNT. „Dlatego też, kiedy dopasowaliśmy ultra-przetworzone i nieprzetworzone diety dla tych składników odżywczych, spodziewaliśmy się, że ultra-przetworzona dieta przyniesie podobne spożycie kalorii i niewielkie różnice w masie ciała”.

Kiedy wolontariusze byli na ultra-przetworzonej diety, jednak, jedli średnio 508 kalorii więcej każdego dnia niż wtedy, gdy byli na nieprzetworzonej diety. W rezultacie w tym czasie włożyli średnio 2 funty (0,9 kg), głównie w postaci tkanki tłuszczowej. Uczestnicy grupy nieprzetworzonej żywności stracili średnio 0,9 kg w dwutygodniowym okresie badania. W grupie tej zaobserwowano również wzrost stężenia peptydu jelitowego YY, który tłumi głód, oraz spadek stężenia hormonu głodowego ghreliny.

Prędkość może być problemem.

Istnieje kilka powodów, że Hall i jego koledzy myślą, że może prowadzić wolontariuszy w ultra-przetworzonej grupie badawczej, aby przybrać na wadze.Chociaż uczestnicy badania ocenili przyjemno¶ć i znajomo¶ć diet jako równe, jedli znacznie szybciej w grupie ultra-przetworzonej.W rzeczywistości, zużyli dodatkowe 17 kalorii, lub 7,4 gramów żywności na minutę, niż ich odpowiedniki w nieprzetworzonej grupie żywności.

food3

„Nie może być coś o teksturalnych lub sensorycznych właściwości żywności, które sprawiły, że jedzą szybciej”, komentuje Hall. „Jeśli jesz bardzo szybko, być może nie dajesz swojemu układowi pokarmowemu wystarczająco dużo czasu, aby zasygnalizować mózgowi, że jesteś pełny. Kiedy tak się stanie, możesz łatwo przełykać”.Pomimo ścisłego dopasowania w składzie makroelementów obu diet, nieprzetworzona dieta zawierała nieco więcej białka.

„Może się zdarzyć, że ludzie jedli więcej, ponieważ starali się osiągnąć pewne cele białkowe”, komentuje Hall.Jednak zespół stwierdził, że grupa żywności poddana ultraprzetworzeniu rzeczywiście spożywała więcej węglowodanów i tłuszczu niż grupa żywności nieprzetworzonej, ale nie białka.Wreszcie, posiłki w ultra-przetworzonej grupie miały wyższą gęstość energii niż w nieprzetworzonej grupie, co Hall proponuje „prawdopodobnie przyczyniło się do zaobserwowanego nadmiaru energii”.

Źródło: https://www.nytimes.com/2019/05/16/well/eat/why-eating-processed-foods-might-make-you-fat.html

Przeczytaj: portalwiedzowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *