Wczesna interwencja może poprawić umiejętności poznawcze i osiągnięcia naukowe dzieci o niskich dochodach.

kids1

Narodowy program „Head Start” (National Head Start), którego konceptualizowano, podczas gdy psychologowie rozpoczynali badania nad interwencją prewencyjną na rzecz małych dzieci żyjących w ubóstwie.

Ustalenia

Jako grupa, dzieci żyjące w ubóstwie mają tendencję do osiągania gorszych wyników w szkole niż dzieci z bardziej uprzywilejowanych środowisk. W pierwszej połowie XX wieku naukowcy przypisywali tę różnicę nieodłącznym deficytom poznawczym. W tamtym czasie dominowało przekonanie, że rozwój dziecka był podyktowany biologią i dojrzewaniem. Na początku lat 60. pozycja ta ustąpiła miejsca pojęciu popularyzowanemu przez psychologów, takich jak J. McVicker Hunt i Benjamin Bloom, że inteligencja może być raczej łatwo kształtowana przez środowisko.

kids1

W tamtym czasie było bardzo mało badań, aby poprzeć te spekulacje, ale kilku psychologów zaczęło badać, czy manipulacja środowiskowa może zapobiec słabym wynikom poznawczym. Wyniki badań psychologów Susan Gray i Ruperta Klausa (1965), Martina Deutscha (1965) i Bettye Caldwell oraz byłego amerykańskiego chirurga generalnego Juliusa Richmonda (1968) potwierdziły pogląd, że wczesne zwrócenie uwagi na rozwój fizyczny i psychologiczny może poprawić zdolności poznawcze.

Znaczenie

Te wstępne wyniki zwróciły uwagę Sargenta Shrivera, głównego stratega prezydenta Lyndona Johnsona, na wdrożenie arsenału programów walki z ubóstwem w ramach wojny o ubóstwo. Jego pomysł na program gotowości szkolnej dla dzieci ubogich skupiał się na przełamaniu cyklu ubóstwa. Shriver uznał, że gdyby biedne dzieci mogły rozpocząć naukę w szkole na równych prawach z bogatszymi kolegami z klasy, miałyby większe szanse powodzenia w szkole i uniknięcia ubóstwa w dorosłym życiu.

Wyznaczył komitet planowania 13 specjalistów w dziedzinie zdrowia fizycznego i psychicznego, wczesnej edukacji, pracy społecznej i psychologii rozwojowej. Ich praca pomogła ukształtować to, co jest obecnie znane jako federalny program Head Start. Trzech psychologów rozwojowych w grupie byli Urie Bronfenbrenner, Mamie Clark i Edward Zigler. Bronfenbrenner przekonał innych członków, że interwencja byłaby najbardziej skuteczna, gdyby obejmowała nie tylko dziecko, ale także rodzinę i społeczność, które składają się na środowisko wychowania dzieci. Zaangażowanie rodziców w działalność szkolną i administrację było wówczas niespotykane, ale stało się to kamieniem węgielnym Head Start i okazało się być głównym czynnikiem przyczyniającym się do jego sukcesu.

kids2

Zigler został przeszkolony jako naukowiec i był zrozpaczony, że nowy program nie będzie testowany w terenie przed jego uruchomieniem w całym kraju. Argumentując, że nie było rozsądne oprzeć tak potężny, innowacyjny program na dobrych pomysłach i koncepcjach, ale niewiele dowodów empirycznych, nalegał, aby badania i ocena były częścią Head Start. Kiedy później został urzędnikiem federalnym odpowiedzialnym za administrowanie programem, Zigler (często nazywany „ojcem Head Start”) pracował nad obsadzeniem Head Start jako krajowego laboratorium do projektowania skutecznych usług wczesnego dzieciństwa.

Chociaż trudno jest podsumować setki badań empirycznych nad wynikami Head Start, Head Start wydaje się przynosić różnorodne korzyści dla większości dzieci, które w nim uczestniczą. Chociaż niektóre badania sugerują, że korzyści intelektualne wynikające z uczestnictwa w programie „Head Start” stopniowo zanikają wraz z postępem dzieci w szkole podstawowej, niektóre z tych samych badań wykazały bardziej trwałe korzyści w obszarach osiągnięć szkolnych i dostosowania.

Zastosowanie praktyczne

Head Start rozpoczął się jako wielki eksperyment, który przez lata przyniósł płodne rezultaty. Około 20 milionów dzieci i rodzin uczestniczyło w eksperymencie Head Start od lata 1965 roku; obecna rekrutacja zbliża się do miliona rocznie, w tym w nowym Early Head Start, który służy rodzinom z dziećmi od urodzenia do 3 roku życia. Rozwinęły się badania psychologiczne nad wczesną interwencją, tworząc rozległą literaturę i solidną bazę wiedzy.

Wiele pomysłów badawczych zaprojektowanych i przetestowanych w laboratorium Head Start zostało zaadaptowanych w różnych programach świadczenia usług. Obejmują one usługi wsparcia dla rodziny, wizyty domowe, proces uwierzytelniania dla osób pracujących we wczesnym dzieciństwie oraz edukację na rzecz rodzicielstwa. Wysiłki Head Start w edukacji przedszkolnej zwróciły uwagę na wartość gotowości szkolnej i pomogły pobudzić dzisiejszy ruch w kierunku uniwersalnego przedszkola.

Źródło: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2856933

Przeczytaj: portalwiedzowy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *